1968 Ikarus-620 Viru peatuses. (Foto TAK kodulehelt) |
Mul pole aimugi ühistranspordi piletihindadest Tallinnas, küll aga tuleb vahetevahel Tallinna teedel oma autot lõhkumas käia. Savisaarel tänava korrashoiust suhteliselt ükskõik, tema valija oli sunnitud oma Žiguli müüma juba üheksakümnendate keskel ja oma tööautot peab üleval maksumaksja. (Prantsusmaal näiteks on metsade vahel asvaldkattega teed, mis on küll kitsad, kuid oluliselt paremas korras kui Tallinna tänavad.) Selle populistliku projekti aastaseks eelarveks on prognoositud ca 20 000 000 eurot, samas kui kõikide laste jaoks ei jagu isegi lasteaiakohti. Taas loogiline - Keskerakonna valija on oma lapsed juba seitsmekümnendatel suureks kasvatanud ja tänane lasteaedade olukord ei ole tema probleem.
Aga siiski, vaadates asja natuke globaalsemalt, siis mis kasu võiks pikas perspektiivis tuua tasuta ühistransport? Kas see võiks näiteks muuta inimeste liikumisharjumusi? Autoga sõidetakse ju uksest ukseni, jalgsi jääb vaid uksest siseneda, sest korrustegi vahelgi liigutakse tihtipeale liftiga. Ühistransport, meid kindlasti uksest ukseni ei vii ja seeläbi ehk suurendaks ühistranspordi populariseerimine inimeste liikuvust. (tänapäeva inimeste istuva tööga kaasnevaid terviseprobleeme tutvustas TEDx Tartu konverentsil arst Ragnar Viir ). Kui me vaatame, mis maksab tööl käimiseks isikliku auto ülalpidamine, siis sinna kulub keskmisel tallinlasel suurusjärgus veerand kuni pool palka. Tõepoolest, jube paljud eestlased orjavad oma autot, kui ringi vaadata.
Seiske kasvõi pool tundi tanklas tankuri lähedal ja vaadake kui suur protsent autojuhte tangib 10-20 liitri kaupa selmet paak täis lasta. Samal ajal kui ise kipun kiruma, miks autodel nii väiksed paagid on, et kuramuse tihti peab tanklas käima, teine inimene kõrval suristab omale uhkesse liisinguautosse 5 liitrit bensiini, sest palgapäev on alles nädala pärast. Kui meil aga oleks tasuta ühistransport, siis loodetavasti teeniks see keskmise tallinlase rahakotti ehk selle 20 miljonit eurot tagasigi. Kui näiteks 20 000 tallinna sõiduautot (150-200 tuhandest) ostaks ühe paagitäie kütust igal kuul vähem tänu tasuta ühistranspordile, siis oleks idee paljuski ennast ju õigustanud. Isegi CO kvooti võiks müüa:) Paraku, kes ikka leiva peale ka vorsti jõuavad osta ja tanklas paagi täis lasevad, ei tee ühistranspordi olemasolust väljagi, olgu see tasuta või maksku nad kasvõi peale, inimene on ju mugav.
Eks elu näitab, millised selle tasuta ühistranspordi loomise pretsedendika mõtte tegelikud mõjud saavad olema. Loodetavasti saab Marje Joosing mõne aasta pärast need numbrid huviliste jaoks graafikutesse joonistada.
Mina olen vaadetelt aga nii roheline, et kui ühistransport oleks hästi organiseeritud, puhas, kiire, mugav ja korrektne, siis kasutaksin seda meeleldi, olgugi, et sõitsin viimati liinibussiga oma 10 aasta eest. Väike vastuolu on siin muidugi selles, kas kvaliteetne teenus aga tasuta saab olla. Kui tahad head ja odavat, siis tuleb valida üks hea ja teine odav ja sul ongi olemas hea ja odav. Tallinna puhul tuleb ilmselt rahaliste võimaluste ja kvaliteedi vahel kompromiss teha, mis tähendab, et Tallinna tasuta ühistransporti hakkab kasutama suuresti vaid Savisaare valija (pensionär sõidab ammu juba Tallinnas linna kulul). Milline hiilgav turundus! Okei, väike collateral damage - tudeng ei ole ilmselgelt Savisaare valija, aga neile on iga sent arvel.
Olgu kuidas selle uisapäisa valimisreklaamiks välja töötatud idee realiseerimisega Tallinn nüüd ja praegu hakkama saab, aga autode arvu viiks tasuta ühistransport kindlasti alla.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar