teisipäev, märts 02, 2010

Airbus 380 kereosad peatuvad Langonis

Olin küll Discovery channelist mitmeid kordi näinud, et Airbus'i osad valmivad erinevates euroopa riikides ja osad ka Prantsusmaal, aga et olen elanud üle aasta ühest Airbus 380 logistikabaasist 30km kaugusel, polnud mul tänaseni aimugi. Loe fakte Airbus 380 kohta Wikipediast. See on lennuk, millel on 50% enam põrandapinda kui lähimal konkurendil - Bowing 747-400-l, mis tagab economy-class konfiguratsiooniga 853 istekohta ja mis sisaldab näiteks 550km elektrijuhtmeid ja võib läbida peatumata 15 tuhat km kiirusega, mis on vaid 15% aeglasem helikiirusest ehk 900km/h.
  Täna otsisin autole tagaluugi amorte ja seoses sellega kruiisisime natuke mööda Langoni äärelinna, kuhu muidu ei satu. Pealtnäha harilik väike tööstushoone - plekist kuubik suurte ustega - krundi pindala võibolla silma järgi hektari suurune, 2 angaari kokku maksimaalselt 1000 ruutu - selgus et just tegu oli Airbus 380 vahelaoga. Võttis tummaks - olukord ja ümbrus olid umbes sellised, nagu sõidaks Haapsalus Pargi tänava ladude vahele ja leiaks eest mitte AGA esinduse vaid parkla Airbus'i osadega koormatud veoautodega. Vaatamata sellele, et oli tööaeg ja osad garaažiuksed olid lahti, ei olnud erilist askeldamist näha.
Langoni vahelattu jõuavad lennuki detailid Hispaaniast, Saksamaalt, Inglismaalt ja Põhja-Prantsusmaalt laevatatuna ookeanist mööda Garonne jõge. Edasi lõppsihtkohta - Toulouse'i - liiguvad osad mööda kiirteed rekkadele laadituna. Prantsusmaal on kokku 3 Airbussi tehast -  Nanteses ning St-Nazaires käib osade valmistamine ja need transporditakse Toulouse'i, kus pannakse lego viimaks osadest kokku. Sealt edasi liigub lennuk omal tiival edasi Saksamaale värvitöödele. Lennuki 0.31 hektarise välispinna värvimiseks kulub 3600 liitrit värvi - see on umbes sama palju kui üks Gaz53 virtsapüti täis :)

   Prantsusmaal ringi liikudes ja selliseid asju kõrvalt nähes, taban ennast järjest sagedamini mõistmast ja aru andmast, miks Eesti on Eesti - arenenud euroopas loob inimtöötund lisaväärtust sadu eurosid tunnis, mitte nagu mina müün siin oma odavat teenust 30 euroga tund ja paljud eesti firmad ei saa 30 eurostki mitte unistada. Kurb, aga tõsi - just see on üks tõsisemaid pähkleid Eestile. Mida teha selleks, et kübekenegi suurtööstust eesti leiva- ja piimakombinaatide, automüügisalongide, remonditöökodade, kaubanduskeskuste kõrvale kanda kinnitaks. Mure ongi selles, et meie töökohad Eestis ei loo lisaväärtust vaid pakuvad lihtsalt vastastikkust teenust. Tõsi, metsanduses luuakse lisaväärtust, aga miks eesti metsandus niimoodi vireleb? Ma ei räägi masust - ka enne masu ei olnud eesti saekaatrid võrreldavad siinsetega.
Lisaks müüme ümarmaterjali endiselt läände, aga see on lubamatu - puit tuleks enne eksportimist võimalikult palju väärtustada. Tooksin heaks näiteks kodulinnas Haapsalus tegutseva Tene Kaubanduse puitmajad, mida müüakse Hispaanias suure hooga. Võibolla satun isegi Valenciasse Tene Kaubanduse müügiesindust külastama märtsi lõpus plaanitud Vahemerepuhkuse raames.

    Kirjeldaks lõpuks üht kohaliku "väikse" saekaatri ärimudelit, millele me oma odavat teenust pakume:
Esiteks näeb see välja nagu aastast 1980. Aga kui süvenema hakkasin selgus, et 30 töölisest töötab saeliinil 4 meest, kellest puudutab käega lauda 2. Kaks vahivad monitore, üks on saeketaste teritaja, 1 mehaanik. Saekaatril on 4 John Deere erineva suurusega harvesteri, 4 kokkuvedajat ja 4 väljavedajat - igal masinal on 1 juht. Kontoris istuvad sekretär, raamatupidaja ja 3 meest. Siin seal veel kahveltõstuki juht ja pudi-padi. Nagu muuseas on kõrvalhoones 4-6 inimest ametis euroaluste liiniga ning nad toodavad 4000 euroalust päevas! See on kompott, mida Eestis ei kohta - lust vaadata kuidas asjad käivad. Ja nii on nad käinud aastakümneid. See saeliin ei ole tegelikult nii vana kui ma arvasin - tegemist on Taani toodanguga ja pärineb aastast 2001. Kogu saekaatri krundi pindala on ca 2 hektarit. Müügikäive 10 miljonit eurot aastas. Ligikaudselt teeb see ühe inimtöötunni tootlikkuseks 166 eur. Julgen arvata, et Airbus'i "plekineetimise" tund võib olla sellest kuni 2x kallimgi - on ikka kuradi kapitalistid :)

Kommentaare ei ole:

Thanks for visit !